Prilikom izbora igračaka koje ćete kupiti, naravno da treba slušati želje mališana, ali ponekad treba razmisliti i o tome jesu li te igračke najbolji izbor za njih. Ako poklanjate igračke mališanima koji tek počinju govoriti, pročitajte najprije što kažu stručnjaci na ovu temu.
Jedno je od češćih pitanja koje roditelji postavljaju logopedu je pitanje o najboljem izboru igračaka za dijete koje pokazuje kašnjenje govorno-jezičnog razvoja. Moj je odgovor roditeljima da se govorno-jezični djetetov razvoj potiče kroz sve oblike interakcije i igre s djetetom ali ipak postoje smjernice koje nam pomažu u boljem izboru igračaka.
Elektroničke igračke nisu najbolji izbor
Elektroničke igračke govore, pjevaju, recitiraju, imenuju predmete, boje… Tržište je bogato interaktivnim elektroničkim igračkama i većina djece voli se igrati s njima. Postavlja se pitanja jesu li one najbolji izbor za dijete? Trenutačno dostupna istraživanja na ovu temu daju negativan odgovor na postavljeno pitanje. Komunikacija je temelj usvajanja jezika i razvoja govora, a elektronička igračka nije igračka koja potiče međusobnu komunikaciju sudionika igre.
Djetetova najbolja igračka je roditelj, a sve ostalo samo su pomoćni alati
Dijalog, razgovor između sudionika igre tijekom igranja s elektroničkim igračkama minimalan je ili izostaje. Izmjena uloga u komunikaciji (ja pričam – ti slušaš, ti pričaš ‒ja slušam) također je nedovoljna, a upravo ti aspekti komunikacije čine komunikacijski temelj za uspješan govorno-jezični djetetov razvoj. Istraživanja su pokazala da tijekom igre s elektroničkim igračkama djeca proizvode mali broj zvukova, glasova i riječi jer je potreba za komunikacijom i govorom izrazito smanjena.
Jedna od važnih odrednica igre s djecom je i činjenica da tijekom zajedničke igre roditelji verbalno prate i opisuju tijek igre (npr. imenuju sudionike u igri, opisuju radnje koje se događaju tijekom igre, rade logičke poveznice između dijelova igre…) ali tijekom zajedničke igre djeteta i roditelja s elektroničkim igračkama verbalno je praćenje igre oskudnije, igra je popraćena manjim brojem riječi, manjim rasponom vrsta riječi, socijalna je interakcija oslabljena, što rezultira osiromašenim komunikacijskim i govorno-jezičnim okruženjem koje nije poticajno za djetetov razvoj.
Birajte tradicionalne igračke
U tradicionalne igračke ubrajamo puzzle, kockice, drvene životinjice, lutke, slagalice, umetaljke. Međusobna interakcija, izmjena uloga u komunikaciji, učestalost iniciranja komunikacije, uzajamnost u međusobnoj komunikaciji samo su neke od prednosti igranja tradicionalnim igračkama.
Istraživanja su pokazala da tijekom igranja s tradicionalnim igračkama roditelji koriste veći broj riječi, raspon je vokabulara (vrste riječi koje se upotrebljavaju u različitim kontekstima) širi, verbalizacija koja prati igru bogatija je, izmjena uloga u komunikaciji češća, igra je praćena i većim brojem neverbalnih ponašanja (pokazivanjem, izrazima lica, tonom glasa…) te upravo zbog toga igranjem s tradicionalnim igračkama potičemo ono što je najvažnije za uspješan razvoj komunikacijskih i govorno-jezičnih vještina djeteta, a to je socijalna interakcija.
Knjige i slikovnice uvijek su dobrodošle
Čitanjem i prelistavanjem slikovnica potičemo razvoj govorno-jezičnih djetetovih vještina. Uspoređujući djecu koja su od najranije dobi odrastala uz knjige, slikovnice i iskustvo prelistavanja slikovnica i čitanja i djecu koja su odrastala u siromašnijem okruženju kada govorimo o knjigama i čitanju, istraživanja su dokazala pozitivan utjecaj čitanja na govorno-jezični razvoja djece.
Istraživanja su pokazala da tijekom igranja tradicionalnim igračkama roditelji koriste veći broj riječi
Objašnjavajući značenja riječi, poticanjem povezivanja riječi i slike, postavljanjem pitanja, opisivanjem slika stvaramo pozitivno i poticajno okruženje za govorno-jezični razvoj djeteta koje će kasnije, tijekom školskog razdoblja rezultirati i uspješnijim školskim uspjehom (lakšim ovladavanjem vještinama čitanja i pisanja, lakšim razumijevanjem tekstova…)
I ne zaboravite!
I za zaključak moram naglasiti da danas na tržištu postoji velik broj igračaka (elektroničkih, modernih, tradicionalnih, skupih, malo manje skupih …), ali djetetova najbolja igračka nije skupa, nije nedostupna jer najbolja je igračka roditelj, a sve ostalo samo su pomoćni alati.
U vrijeme kada imamo malo vremena za igranje s djecom uvelike je važno istaknuti važnost upravo tako provedenih zajedničkih trenutaka jer samo na taj način potičemo cjelokupan djetetov razvoj.
Tekst: Martina Starčević Perica, prof. logoped
Logopedsko-rehabilitacijski centar ABC
martininblog.hr
Foto: Unsplash