Krajem mjeseca listopada održale smo radionicu „Financijska zrelost“ na kojoj su sudjelovali učenici petog razreda jedne zagrebačke osnovne škole. Cilj radionice bio je naučiti djecu kako postati financijski odgovorna i neovisna osoba te ukazati zbog čega je važno postati svjesni, a ne impulzivni potrošač.
Kako naučiti djecu?
Teme koje smo postavile pred djecu bile su:
– kako se novac zarađuje?
– želje i potrebe
– financijski ciljevi
– budžet
– štednja
Za praktičnu vježbu i test znanja djeca su morala izraditi kućni budžet. Cijela grupa bila je podjeljena u pet skupina, u svakoj skupini bilo je pet članova koji su činili obitelj.
Na raspolaganju su imali dvije prosječne plaće tj. iznos od deset tisuća kuna, što je na prvi pogled značajan iznos. Taj novac morali su rasporediti na sve mjesečne troškove. No, kako zadatak ne bi bio jednostavan, dodatno smo zakomplicirale pa u troškove stavile i izdatke za kupnju novog mobitela (2.000 HRK) te troškove maturalnog putovanja (3.000 HRK).
Znači, trebalo je razlučiti što su stvarne potrebe, a što su želje i prema tome raspodijeliti raspoloživa sredstva.
Djeca su se uživjela u svojim ulogama. Ozbiljno su shvatili zadatak no neki su željeli potrošiti novac i za stvari koje nisu prijeko potrebne, a oni racionalniji nagovarali su ih da još jednom razmisle.
Začudo, tijekom radionice netko je upiteo zašto bi novac potrošili na maturalno putovanje (što predstavlja želju, a ne potrebu), a ne na nešto što je nužnije. Jedna od djevojčica iz grupe odgovorila je da „dijete ne smije ostati zapostavljeno“, a na pitanje zašto potrošiti tako veliku svotu na kupnju mobitela, odgovori je bio „da se treba komunicirati u obitelji“. Nitko se nije sjetio da se na takvu vrstu komunikacije može potrošiti i puno manje novaca…
Na kraju su, kao prava složna obitelj, novac rasporedili samo na najvažnije troškove.
Cilj vježbe
Pokazali smo djeci da roditelji nemaju jednostavan zadatak kada trebaju mjesečno raspodijeliti svoja primanja te da se ne bi trebalo trošiti više nego što imamo. Polaznici naše radionice to su izgleda, shvatili, a hoće li raspodjelu troškova prihvatiti i vaša djeca provjerite na ovaj način:
Manjoj djeci izradite štednu kasicu. Ova kasica će se razlikovati od onih na koje ste navikli. Uobičajne kasice imaju samo jednu unutarnju komoru u koju ubacijemo novac. Naša nova kasica biti će planska i imati će tri ili više unutarnjih komora tj. onoliko komora koliko sami odlučite. U izradu kasice uključite dijete, neka vam ono kaže kako bi željelo rasporediti novac.
Praktičan savjet za odgoj
1. KORAK
Uzmite jednju kutiju s poklopcem, npr. dimenzije 20 x 15 cm. Unutarnji dio kutije pregradite s dvije ili tri pregrade tako da dobijete tri ili četiri jednake unutarnje komore.
Zaljepite pregrade o unutarnje stijenke kutije tako da pregrade budu fiksne.
2. KORAK
Poklopite kutiju i iznad svake komore na poklopcu napravite otvor, kakav je uobičajan na kasicama (kroz otvor ćete ubacivati novac u kasicu).
3. KORAK
Kutija je sada skoro izrađena. Pored svakog otvora za ubacivanje novca, s vanjske strane upišite svrhu novca koji se nalazi u pojedinoj komori, primjerice:
– štednja
– potrošnja
– ulaganje
– donacije
Možete izabrati i neke svoje opcije. Važno je da dijete odluči što će pisati na kasici.
Nakon što ste sve navedeno napravili, preostaje vam ukrasiti kasicu.
Ako ste prošli sve korake, sada vi i vaše dijete pred sobom imate vlastitu unikatnu kasicu.
Uživajte u novoj kasici i rasporedite novac razumno!
Tekst: Ana Vrbošić i Danijela Princi Grgat iz
Hrvatskog instituta za financijsku edukaciju