U razdoblju do devetog mjeseca života događaju se velike promjene kod djeteta. Ono uči koordinirati svoje perceptivne sposobnosti (vid, dodir i sluh) te učenjem motoričkih vještina razvija sposobnost hvatanja predmeta, preokretanja, pa i sjedenja.
U tom se razdoblju može s lakoćom okrenuti s trbuha na leđa i obrnuto. Počinje puzati. Poseže za predmetima svakom rukom posebno te hvata predmete svim prstima (još ne koristi pincetni hvat).
Zainteresirano je i pronalazi djelomično skrivene predmete. Razlikuje žive i nežive objekte. Reagira na vlastito ime. Razlikuje emocije prema tonu glasa, pa samim time razumije zabranu. Na zvukove reagira vokaliziranjem, a glasom izražava ugodu i neugodu. Rado brblja i ponavlja nizove glasova. Počinje učiti geste kao npr. „pa-pa“. Uživa u igri. Reagira na izraze lica i emocije drugih ljudi. Izražava vlastite osjećaje (smije se, ljuti). Razlikuje poznate ljude od nepoznatih.
Simptomi rizika u ovom razdoblju koji upozoravaju da se razvoj ne odvija uredno:
– Vrlo je kruto i ukočeno ili mlohavo
– Nema razvijenu kontrolu glave
– Koristi samo jednu ruku
– Odbija nježnosti
– Ne pokazuje emocije prema roditeljima
– Ne voli biti među ljudima
– Prisutni su nekontrolirani pokreti očiju
– Oči mu često suze ili je preosjetljivo na svjetlo
– Ne reagira na zvukove
– Ne prinosi predmete ustima
– Ne okreće glavu prema izvoru zvuka
– Ne preokreće se
– Spontani smiješak izostaje
– Ne smije se glasno
– Ne poseže za predmetima
– Pogledom ne prati predmet u pokretu
– Ne privlači pažnju odraslih
– Ne brblja
– Ne pokazuje zanimanje za igru
Razvoj od devetog mjeseca do prvog rođendana
Nataša Čičin-Šain, prof.defektolog
Stela Horvat, prof. rehabilitator
Kabinet za razvojnu podršku Korneo